عزیز، درود!
انتخاب شهر
نیازمندیهای لوکوپوک
تخته سیاه
درد دل ها
مدیریت ارتباط با مشتریان
پنل پیامک لوکوپوک
تصاویر
دفترک
طراحی وب سایت
نیازمندیهای لوکوپوک
مسابقات تخته سیاه
شاهین شهر

حسابداری مغازه

(1401 اردیبهشت 04)

یکی از دغدغه‌های تمامی صاحبان اصناف که صاحب مغازه هستند، مربوط به حسابداری آن می‌باشد. برای اینکه بتوانید آینده کسب و کارتان را پیش بینی کنید و وضعیت سود یا زیان آن را بسنجید، حسابداری مغازه می‌تواند به شما یاری رساند. اینکه حسابداری مغازه را خود انجام دهید می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شده و شما را از داشتن حسابدار بی نیاز کند. در این نوشتار تمام جنبه‌های حسابداری فروشگاهی به علاوه بهترین روش برای این کار مانند استفاده از نرم افزار حسابداری محک، بررسی خواهد شد.

تعریف حسابداری فروشگاه

حسابداری فروشگاه به طور کلی شامل ثبت روزانه تمام تراکنش‌های کسب و کار در یک سیستم حسابداری است. برای حسابداری مغازه باید صورت‌های مالی مهم مانند صورت سود و زیان، ترازنامه، جریان وجه نقدی، نقطه سر به سر (Break-even Point) و ... را بشناسید و بتوانید محاسبات مربوط به آنها را انجام دهید. موضوع دیگری که در حسابداری یک مغازه از اهمیت بالایی برخوردار است کنترل موجودی انبار و محصولات است. این کار در تعیین اینکه کدام یک از اجناس فروش خوبی دارند نیز تأثیرگذار است. به طور کلی در حسابداری یک مغازه باید موارد زیر انجام شود:

  • ثبت هزینه‌ها

  • مدیریت حساب‌های دریافتنی و پرداختنی

  • مدیریت موجودی انبار

  • ثبت عملیات دریافت و پرداخت

  • ثبت عملیات فروش و صدور فاکتور

  • تنظیم فاکتورهای رسمی و مالیاتی

  • محاسبه تراز مالی

  • محاسبه سود و زیان

  • محاسبه حقوق پرداختی به کارکنان

اهمیت حسابداری فروشگاه

از طریق حسابداری فروشگاهی می‌توانید میزان هزینه و درآمد را محاسبه و از آن برای برنامه‌ریزی آینده مالی کسب و کارتان استفاده نمایید. همچنین با توجه به این که تمام تراکنش‌ها در حسابداری مغازه ثبت خواهد شد، می‌توان از آنها برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و صورت معاملات فصلی به اداره امور مالیاتی کشور استفاده نمود.

مزیت دیگری که حسابداری فروشگاه برای صاحبان مشاغل به ارمغان می‌آورد، مربوط به کنترل موجودی انبار و کمک به تعیین قیمت فروش محصولات می‌باشد. با توجه به این که از طریق حسابداری فروشگاه می‌توانید بهای تمام شده کالا را محاسبه نمایید، می‌توانید بر اساس آن قیمت مناسب برای فروش هر جنس را تعیین نمایید.

صورت های مالی مهم فروشگاه

صورت‌های مالی مهمترین فاکتورهای حسابداری یک مغازه به حساب می‌آیند. از طریق آنها می‌توانید گزارش‌های استانداردی از وضعیت مالی کسب و کار خود داشته باشید. مهمترین صورت‌های مالی در حسابداری فروشگاه، صورت سود و زیان، ترازنامه، جریان نقدی و حقوق و دستمزد هستند. در قسمت زیر می‌توانید تعریف هر کدام از این صورت‌های مالی را مشاهده نمایید:

صورت سود و زیان

به جرأت می‌توان گفت که صورت سود و زیان یکی از مهمترین صورت‌های مالی مربوط به مغازه‌ها است. این صورت مالی میزان سود و زیان مغازه شما را در یک دوره زمانی نشان می‌دهد. برای محاسبه این صورت مالی باید تمام هزینه‌ها مانند هزینه تهیه کالا، هزینه اجاره مغازه، هزینه حقوق و دستمزد کارمندان و … را از کل درآمد کم کنید.

ترازنامه

ترازنامه نیز یکی دیگر از صورت‌های مالی با اهمیت در حسابداری مغازه است. به طور کلی ترازنامه به گزارشی در پایان یک دوره مالی خاص از دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه و حقوق صاحبان سهام کسب و کار اشاره دارد. از طریق ترازنامه میزان دارایی‌ها و بدهی‌هایی که دارید مشخص می‌گردد مهمترین نکته در زمینه ترازنامه‌ها این است که ۳ رکن اصلی آن یعنی دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه باید همیشه در تعادل باشند.

جریان نقدی

جریان نقدی یا همان گردش نقدینگی مربوط به ثبت مبالغی است که به یک کسب و کار وارد و از آن خارج می‌شود. این صورت مالی شباهت بسیاری به صورت سود و زیان دارد ولی تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال مهمترین تفاوت آن این است که جریان نقدی فقط زمانی ثبت می‌شود که مبلغی جابجا شده باشد. برای اینکه بهتر متوجه شوید این موضوع را در قالب یک مثال بیان می‌کنیم. فرض کنید یک مشتری کالایی را خریداری کرده و پیش فاکتوری دریافت کرده است ولی مبلغ آن را ۳۰ روز بعد پرداخت می‌کند. این تراکنش در صورت سود و زیان در همان ابتدا ثبت می‌شود ولی در جریان نقدی پس از آن ۳۰ روز و در زمان پرداخت ثبت می‌شود. داشتن صورت مالی جریان نقدی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های حسابداری مغازه است.

حقوق و دستمزد

در صورتی که فروشگاه شما دارای کارمند نیز باشد، حقوق و دستمزد نیز در حسابداری مغازه شما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. در حسابداری حقوق و دستمزد کارکنانتان نیاز به محاسبه ساعات کار کارکنان، میزان اضافه کاری، مرخصی‌ها و روزهای غیبت، محاسبه مزایا خواهید داشت.

بهترین روش حسابداری مغازه

حسابداری برای یک مغازه یا همان فروشگاه شامل حل چالش‌های محاسبه و مدیریت کالاهای موجود در این کسب و کار است. با وجود اینکه در تمام کسب و کارها، ثبت هزینه‌ها و درآمدها به صورت دقیق اهمیت دارد، در صنف فروشگاه‌داری چالش‌های بخصوصی در حفظ تعادل در هزینه و درآمد و ثبت آنها وجود دارد. بدون توجه به روش حسابداری که استفاده می‌کنید، باید بتوانید بهای تمام شده کالایی که می‌فروشید و ارزش ریالی اجناسی که در فروشگاه و انبارتان باقی مانده است را محاسبه نمایید.

با توجه به حساسیت این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی مانند نرم افزار حسابداری محک می‌تواند بهترین روش حسابداری مغازه باشد و بسیاری از مشکلات مدیریت فروشگاه‌ها را برطرف نماید. با استفاده از این نرم افزار امکان محاسبه خودکار بهای تمام شده کالا و بسیاری از صورت‌های مالی به صورت خودکار وجود دارد.

بهترین نرم افزار حسابداری مغازه

بهترین نرم افزار حسابداری برای مغازه سیستم یکپارچه‌ای است که بدون سختی توسط کارکنان مغازه اداره شود و انواع اسناد مالی و حسابداری را پردازش کند. مطابق قوانین جدید مالیاتی، داشتن یک نرم افزار حسابداری مناسب که توانایی تولید اسناد مورد تائید اداره دارایی را داشته باشد ضروری است.

هدف اصلی گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است، به طوری که هر شخص و یا کسب و کاری، بدون حتی حداقل دانش حسابداری بتواند امور مالی و حسابداری خود را انجام دهد.

به طور خلاصه می‌توان نرم افزار حسابداری محک را این طور معرفی کرد:

  1. نرم افزار حسابداری محک یک نرم افزار تخصصی است و در عین حال کاربری آسانی دارد.

  2. کار با این نرم افزار نیاز به تخصص حسابداری ندارد چون تمام اسناد به طور خودکار صادر می‌شوند.

  3. به روز و نوآور است و به روزرسانی فصلی دارد.

  4. از پشتیانی قوی برخوردار است.

  5. با 15 سال سابقه، بیش از 80000 مشتری فعال دارد.

  6. از شبکه گسترده ارائه و فروش (300 نماینده در سرتاسر کشور) بهره‌مند است.

  7. دومین شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) است که در حال ورود به بازار بورس و سرمایه کشور می‌باشد.

  8. بیش از 80 درصد رضایت‌مندی مشتریان جزو افتخارات مجموعه نرم افزار حسابداری محک می‌باشد.

  9. بیش از 80 درصد از مشتریان جدید این نرم افزار توسط مشتریان قدیمی معرفی می‌شوند.

نرم افزار حسابداری محک با توجه به نیازهای اصناف مختلف که برای فعالیت نیاز به فروشگاه یا مغازه دارند، اقدام به تولید نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی نموده است. به عنوان مثال در نرم افزار حسابداری ابزار فروشی محک امکان تعریف بی‌نهایت ابزار برای شما وجود خواهد داشت.

همچنین در نرم افزار حسابداری سوپرمارکت محک امکان تعریف تاریخ انقضای محصولات برای شما وجود خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نرم افزار حسابداری می‌توانید به فروشگاه نرم افزار حسابداری محک شاپز سر بزنید.

شما هیچ آگهی را در لیست علاقه مندی های خود ذخیره نکرده اید..